Jak na gastro sítě #1 Sociální sítě – proč a jak
Ovládnout všechny možné nově vznikající sociální sítě pro svou prezentaci není jen tak jednoduché. Sežere to spoustu času, hledání, zkoušení a metody pokusy a omylu. A jelikož Lunchdrive pomáhá šetřit čas a zdroje, tak Vás těmi nejdůležitějšími online platformami v následujících měsících provedeme. Začneme hezky souhrnem, co je třeba mít a na co bude dobré se v gastro businessu zaměřit v roce 2021. Konkurence totiž nikdy nespí a je fajn vytáhnout esa z rukávu!
Vlastní databáze fotek
“Jak mám k tomu všemu stihnout ještě fotit?” Jasně jede se na doraz, rychle se expeduje k zákazníkovi nebo na výdej. Prostor na focení takřka nulový… Ale věřte, že se Vám to do budoucna tisíckrát vyplatí. Ať už při podpisu smlouvy o stravování s novou firmou, výběrovém řízení, prezentaci pro klienta či na web, sociální sítě nebo mailing. Jakmile přijde nabídka, která je vyšperkovaná o profesionální fotografie jídel či cateringu, z 90% bude štěstěna vítěze výběrového řízení stát na Vaší straně. Rada číslo jedna tedy zní dohodnout si profesionální fotografa a pokud na to nemáte kapacitu, tak čtěte dál 🙂
Určitě budete mít v týmu nebo kolem sebe někoho, kdo dobře a rád fotí. Může to být syn, vnouče nebo někdo z přátel. V dnešní době jsou skvělé fotky pořídit i na mobilní telefon a stačí se jen dohodnout na termínu, kdy víte, že budete mít pár chvil na to nechat jídlo nafotit.
Pro takovéto “domácí” focení doporučíme dodržet tyto zásady:
- Vytvořit si fotokoutek – vymyslete si, kde ideálně venku s jakými rekvizitami jídla nafotíte. Skvěle vypadají fotky na dřevěných stolech. Pomoci ale může i dřevěná deska, tál, podnos, kus kamene, dlaždice, zajímavý stolek. Do pozadí zeleň či květiny a máte vyhráno.
- Dostatečná světelnost – Foťte ideálně při dostatečném denním světle. Samozřejmě není každý den posvícení a občas je třeba fotit i uvnitř, vždy ale zkuste najít co nejvíce přirozeného světla. Jinak může být výsledek focení zbytečný 🙁 Můžete si pomoci odrazit světla papírem či deštníkem.
- Volba talířů a rekvizit – Talíř i doplňky by měli jídlo pěkně doplňovat a rozhodně ne přebít celou kompozici. Pro českou kuchyni je ideální zvolit čisté a bílé talíře nebo porcelán po babičce, který evokuje domácí pohodu a vzpomínky na rodinu. Pokud budete prezentovat zdravá jídla, moderní koncept vaření můžete využít alternativní způsoby např. černou lávovou desku. Burger vypadá náramně v černobílých novinách nebo na zmuchlaném pečícím papíře. Zkuste popustit uzdu fantazii, některé levné domácí rekvizity vytvoří medvědí službu!
- Barevnost – Vždy myslete na to, aby jídlo bylo barevné. Červená barva vzbuzuje chuť k jídlu, když ji přidáte v podobě čerstvé chilli papričky, jahody či jako rekvizitu do záběru, znásobíte kvalitu celé kompozice a výsledný dojem. Schválně se zaměřte na fotky jídel a uvidíte, že skoro na každé se červená barva nachází 🙂 Pokud se zelenina nebo ovoce k jídlu nehodí, najděte nějakou rekvizitu. Červený provázek, kuličky pepře, kamínek, látkový ubrousek, svíčka, možností je mnoho!
- Foodstyling – Je to mistrovská disciplína, u filmu a reklamy se profesionálové platí zlatem 🙂 Zkuste se zamyslet trochu si pohrát při naservírování jídla na talíř s jednotlivými částmi jídla. Některá jídla nenafotíte tolik sexy, ale může pak pomoci úhel focení či například způsob rozkrojení porce pokrmu nebo dozdobení čerstvou zeleninou či dipem…
- Fotky jídel s lidmi – Některé kompozice ozvláštní, když se v záběru objeví lidské ruce, které servírují pokrm či bude vidět obsluha, která nabízí talíř před svým tělem. Důležitá je přirozenost záběru, která umocní přirozenost situace. Ať to bude šéfkuchař rožnící sele nebo obsluha pokládající talíř s pokrmem na stůl. Zde platí pravidlo výběru čisté a jednoduché zástěry či pracovního oděvu, upravené ruce i nehty.
- Grafické úpravy – Postprodukce v grafickém programu může zachránit ledacos a leccos vytunit k dokonalosti. Na filtry zapomeňte a pokud budete potřebovat fotky upravit, svěřte je ostřílenému profesionálovi. Pokud jste sami zdatní na počítači, pohrajte si s fotkami v programech jako canva, befunky, které jsou zdarma, jednoduché a fakt vychytané. Lehce poladíte barvy, světelnost, můžete zoomovat, vytvářet koláže či různé formáty od bannerů po vizuály na facebook či instagram. Pokud budete chtít fotky používat i na sociálních sítích, opatřete je transparentním logem Vaší značky. Vyplatí se to. 💗
Vždy je dobré omrknout ty, co dělají svou práci skvěle a inspirovat se:
Tady uvidíte nespočet možných variant, jak nafotit jídlo: ttps://www.instagram.com/dnes_jem/
Milujeme dobrou kávu a hltáme facebook tohoto mistra: https://www.facebook.com/barista.dritan.alsela
Lukáš Hejlík udělal velký kus práce a vybudoval foodies komunitu kolem své gastromapy: https://www.facebook.com/gastromapalh
Prvního sice uvádíme jako posledního, ale je to první český oficiální bloger, co začal psát o jídle v roce 2006. https://www.facebook.com/cuketka
V dalších našich článcích se podrobněji pověnujeme tématům:
- jak spravovat Facebook a Instagram,
- jak se prezentovat v lokálních skupinách na Facebooku,
- jak pracovat se svou Google stránkou
- jak na emailing
- jak na vlastní web
- jak upsellovat zákazníky pomocí online