Jak na food office v dnešní nezvyklé době

Pojem food office se začíná v oblasti firemního či závodního stravování teprve zabydlovat. Spadá do něj vše, co se týká stravování ve firmě. Ať se jedná o salátový bar, ovocné či zeleninové svačiny, kvalitní kávovar s výběrovou kávou, stravenkový paušál, dny zdraví až po zajištění celodenního stravování ve firmě napříč všemi odděleními.  Vyjít všem vstříc není obecně lehké a v této disciplíně je to těžké dvojnásob. Sto lidí, sto chutí, sto názorů. 

Nastolení rovnováhy odměn pro zaměstnance v rámci daných budgetů a tolik skloňovaného well-being se jeví zvláště pro HR oddělení jako nadlidský výkon. Už jen samotný nábor, pak onboarding a udržení zaměstnance dá pořádně zabrat. V Lunchdrive se specializujeme na food office už 8 let a vidíme, jak se vyvíjí a mění. Stejně jako filozofie firem a jejich kultura. 

Doba se změnila a pryč jsou posezení zaměstnanců ve firemní jídelně či v oblíbené restauraci. Pro mnohé z nás to patřilo k důležitým sociálním vazbám ve firmách. Nadřízení často využívali i F2F oběd jako prostředek pro získání zpětné vazby na náladu ve firmě. Časem se i k tomu vrátíme… Dobré je ale mít i online plán do budoucna.

Řekněte Food box

Food box. Perfektně zabalené jídlo z kvalitních surovin se rychle zabydlel jako jeden z motivačních nástrojů pro návrat z home office zpět do firem. Zahraniční personalisté totiž věří, že částečně dotované jídlo zaměstnanci přivítají a patřičně ocení. Vybírají dodavatele, souzní s jejich hodnotami a i tuto hodnotu “prodají” zaměstnancům jako další benefit. Společně podporují oblíbené restaurace či bistra. Food box dorazí v dohodnutou dobu, ve výtazích se nemíchají zaměstnanci s kurýry a dají se tak i dodržovat potřebná hygienická opatření. Funguje to i pokud máte stravenkový paušál. Jakmile se totiž dohodnete na pravidelných hromadných odběrech jídla, získáte výhodnější cenu. 

Photo by Andrea Davis on Unsplash

Nechť je tvé jídlo tvým lékem a tvůj lék nechť je tvým jídlem

Naplnění této Hippokratovy formulky je firmě v rukách personalisty nebo osvíceného majitele firmy. Ti jediní totiž rozhodnou, jaká jídla se do firmy dostanou, jestli se bude hledět na zdravější varianty a od jakých dodavatelů se jídla budou objednávat. Ztotožnit se z filozofií dodavatele jídel, se surovinami a přístupem k zacházení s nimi, je nyní o tolik snazší! 

Dejte jim na výběr za minimum Vašeho času

Není nic jednoduššího než zaměstnancům umožnit výběr od více dodavatelů. Samozřejmě z Vašeho předvýběru 🙂 Veganská etická restaurace, rodinné bistro, které klade důraz čerstvost a vyváženost. A dobře, i klasická česká restaurace, co ale vaří z kvalitních surovin. Zaměstnanci budou spokojeni, že mají možnost širšího výběru a že opravdu konečně myslíte na jejich chuťové preference. A o to jde, také ne?    

Příspěvek na stravování v různých hladinách

Ano, samozřejmě. Příspěvky by měli mít všichni zaměstnanci ve stejné hladině. Každá firma má ale svoje pravidla a hodnotový žebříček. Nováček často na příspěvek na stravování nárok nemá a jsou mezi námi i tací, pro které je to jedna z nejdůležitějších věcí na světě. Tak proč toho nevyužít i uvnitř firmy? Zkoušeli jste někdy odměnit splnění KPIs, že bude mít ta část týmu na měsíc jídla zdarma? Někdo by šel světa kraj za kus lásky, někdo za sushi a někdo za svíčkovou! 🙂 

Udržitelnost a konec plýtvání 

Zvláštní, jak ten covid zamíchal kartami. Všechno je jinak, musí se víc plánovat. A jinak uvažovat. Přizpůsobit se. I ve firemním stravování. Restaurace i závodní jídelny vyvařovali na každý den stovky jednotlivých porcí jídel od oka. Ne všechna jídla ale bohužel neskončila na talířích spokojených strávníků. Toto se nyní opravdu nestane, šetří se zdroje i suroviny. Zaměstnanci objednávají předem do stanovené uzávěrky a vědí, že mají stravu zajištěnou. Na druhé straně vidí restaurace či jídelna souhrn denních objednávek a dokáže tak perfektně naplánovat nákup surovin, směny pro zaměstnance a řidiče na rozvoz. Výsledek? Výhodnější cena pro firmu, zaručený odběr pro restauraci, udržitelnost na obou stranách. 

Photo by Aaron Burden on Unsplash

Šlo by objednat jídlo i domů?

Tato poptávka vzniká většinou sama z potřeby zajištění jídla pro rodinu. Jakmile je jídlo kvalitní za přijatelnou cenu, budou zaměstnanci vděční za možnost objednání více porcí i domů. Oceňují to jak muži, tak i ženy. Důvody nemusíme rozpitvávat. Z praxe vidíme, že mít tuto možnost k dispozici na dny, kdy to zaměstnanec potřebuje, je opravdu neocenitelná výhoda a hodnotný firemní benefit. Pokud nemá firma stravenkový paušál, vyřeší to příspěvkem na první hlavní jídlo a ty další strhnou srážkou ze mzdy či zaplatí v hotovosti.

V obalech, se kterými rezonujete

I toto je pro mnoho firem zásadní firemní hodnota. Chovat se ekologicky a edukovat k tomu svoje zaměstnance. Je jen na Vašem rozhodnutí, v jakých obalech se jídla do firmy dostanou. Ekologické obaly jsou pro udržitelnost života na této planetě nezbytné a zažívají boom. Rekrabička a další ekologické varianty jsou skvělou alternativou! 

Jaký je v tom přínos Lunchdrive? 

V systému, který vše výše uvedené zprocesuje a zajišťuje a ve kterém si vše řídíte sami. Správu zaměstnanců, příspěvky, finance i exporty pro mzdy. Aplikace je jednoduchá, funguje v mobilu i na webu, větší provozy využívají i objednávkové a výdejní terminály s vlastními RFID čipy či QR kódy. Můžete podpořit své oblíbené restaurace či bistra pravidelnými odběry jídla. Můžete měnit dodavatele závodního stravování na základě výběrového řízení a mít svůj zavedený objednávkový systém. Kdykoliv můžete nahlédnout na feedback zaměstnanců a mít jasno, jak jsou s jakým dodavatelem spokojeni. Kdykoliv se můžete podívat na vyúčtování, případně doobjednat před uzávěrkou za toho, kdo zapomněl. Nemusíte měnit systém z každým novým dodavatelem jídla a o to je další z nesporných výhod tohoto unikátního systému. 

Jako řešení firemního stravování ve všech divizích si nás vybral Autosalon TUKAS a.s., stejně jako valtická společnost Mauting s.r.o., která se věnuje výrobě udírenských a zchlazovacích komor. Pravidelné objednávání jídel pro zaměstnance si přes Lunchdrive řeší i část stavební divize OHL ŽS a.s. v Brně, Amcor Flexibles v Novém Bydžově využívá i terminálová řešení. Účetní firma DEIS v Brně, oceňuje napojení na více dodavatelů jídel, možnosti objednávat hromadně i individuálně a nejvíce si chválí obrovskou úsporu času.

Zdroje: 

https://edition.cnn.com/2020/07/13/success/food-office-coronavirus/index.html

https://edition.cnn.com/2020/07/14/success/work-transformed-food-office/index.html

Stravenky nejsou jediný možný benefit 🙂

Zdravé stravování a ekologie ruku v ruce? Proč ne 🙂